“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

onsdag 19. desember 2012

Julekalenderen som forsvant og oppskrift på Saudakjeks

To kalenderluker bare svisjet forbi som om dagene aldri har landet. Men jeg har en god unnskyldning og det er ikke at katten la seg på laptopen. (Jeg har ingen katt). Jeg har lest korrektur på Skjebnesøstre og ble først ferdig i kveld. Hver natt har jeg sittet til klokken seks - på morgenen - og nå er jeg skikkelig trøtt og rede for juleferie.
Jeg må bare ....
Betaler regninger, planlegge hvor mye jeg må jobbe i ferien og med hva, huske det jeg må huske - og spise minst en marspiangris per dag.
Det er fem dager til jul? Jeg har ikke kjøpt julepresanger i år, ikke kjøpt juletre og ikke pyntet hjemme mer enn strengt tatt nødvendig. Ikke har jeg bakt en kake heller. Det ga jeg opp for noen år siden da jeg innså at den eneste som spiste alle kakene var meg selv, og selv om det er godt med julekaker, så kan det bli for mye ...
Men jeg fant en oppskrift som jeg muligens kommer til å lage, bare fordi jeg ikke har smakt dem på mange, mange år. Da jeg var liten pleide min bestemor å bake til jul. Om det var syv slag, aner jeg ikke, men hun sørget alltid for at alle fikk sin yndlingskake. Nå var min absolutt favoritt havremakroner - jeg kunne spise hele boksen alene - men hun laget også noen små kjeks med rosa eller grønn krem i midten som var så gode at jeg aldri har glemt smaken. Dessverre forsvant navnet i glemmeboken så jeg har ikke smakt dem siden. Jeg trodde de het fingerkjeks, men googling på det navnet gir oppskrift på tiramisukjeks. Det er godt med tiramisu, men det er ikke det samme.
Men så .- og nå kommer jeg til poenget her - så jeg plutselig et  bilde av tynne små kjeks med rosa kremfyll i et av julebakstvedleggene i Allers for et par uker siden!
De heter fingerkremkjeks - eller også Saudakjeks - som kanskje forklarer hvorfor de ble bakt hos oss som bodde i Haugesund.

Oppskriften på Saudakjeks (eller fingerkremkjeks) er i korte trekk dette:

250 gr margarin, 150 gr sukker, 2 egg, 500 gr mel, 1 ts hjortetakksalt, 1 ts vaniljesukker, 4 ss fløte. Steikes 180 gr (evt 150 grader) til de blir lysegule.
Fyll: 1 pk delfiafett, 500 gr melis, 1 dråpe romessens, farg fyllet med konditorfarge.
Rør sukker og smør hvitt, tilsett halvpisket egg, ett av gangen, fløte og alt det tørre. Deigen kjevles og stikkes ut (bruk hvitvinglass e.l.) Lag fyllet av smeltet, avkjølt fett. Ha i melis og dråper. Legg mellom to kalde kjeks.

Gode råd:
Deigen må kjevles tynt. Deigen er lettere å håndtere hvis den får ligge i kjøleskapet til dagen etter. Og pass på at delfiafettet ikke er for varmt når melis og egg skal blandes i - da skiller fyllet seg. Fyllet må være litt fast ellers renner det bare ut.

Jeg må bake dette noe senere i julen, men det er godt mulig bilde følger. Det avhenger av inspirasjonen - og om kjeksene varer så lenge at jeg får skrudd på kameraet.

Hvis jeg nå bare kunne få tak i oppskriften til sånne myke sjokoladedekkede honninghjerter som de selger i Haugesund ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar