“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

lørdag 1. desember 2012

Adventskalender 1 desember ...

Meningen var å pynte bloggen, men Blogspot hadde andre tanker. Jeg har problemer med å endre utseende på bloggen, antageligvis har jeg for mange tommeltotter og for liten tid. Rødt var det nærmeste jeg kom, så da får det være sånn.
Jeg hadde tenkt å legge ut linker til andre julekalendre; heldigvis for meg så har noen kommet meg i forkjøpet - er ikke det snilt?
Beathes bokhylle: En liten oversikt: en kjempefin oversikt over forlag, blogger, og  nettsteder som har laget masse fine kalendre.
Bokelskerinnen: en utfyllende liste over julebøker til å bli inspirert av og julekalendre for den som mangler bøker ...
Slå dere løs!

 
Jeg er født på seksti-tallet - dette var før oljealderen og det fortsatt var sånn at vi fikk en appelsin på deling til jul ... eller i hvert fall en appelsin til å stikke nellikspiker i - hvis vi var heldige. Veldig sørgelig, med andre ord.
Okay, jeg innrømmer at akkurat den historien tilhører min foreldregenerasjon som vokste opp under krigen. Den gangen var ikke appelsinen oppfunnet ennå, presangene var nye ullstrømper og kanskje en salmebok, og til jul fikk man risgrøt med tranøye ...
Det var en måte å få oss til å sette pris på julen, og det gjorde vi selvfølgelig - særlig siden ingen av oss led noen nød når det gjaldt verken god mat eller snop.
Julekalenderen som jeg fikk hvert år hadde et stort bilde med julemotiv, jeg likte best nisser og engler, bak hver luke var det en tegning av leketøy; trompet, bil, dukke etc. Og 24 desember var alltid motivet fra Bethlehem. Nederst på bildet hang tre rader med små papirposer og i hver pose var det en liten plastfigur. Den var helt topp. Det nyttet ikke gi meg en sjokoladekalender siden den ble raidet samme kveld som den kom i hus, og førte bare til dårlig samvittighet. Plastfigurene kunne man leke med og hvis man var for stor til det, kunne man alltids stille dem opp i vinduskarmen og kaste papirkuler på dem. Underholdning på høyt nivå!

3 kommentarer:

  1. Har også fått med meg de gode kalendertipsene fra Beathes bokhylle og Bokelskerinnen : )

    Pakket små kalendergaver til vår eldste sønns kalender, i går kveld og mimret som du over mine barndomskalendere : )

    Ønsker deg en fin helg og fredfull 1 søndag i anvendt .

    SvarSlett
  2. Å lage julekalender selv er en koselig måte å innlede julen på. Jeg er sikker på at sønnen din samler oppvgode juleminner på den måten. God advent til deg også :)

    SvarSlett
  3. Fint innlegg og tusen takk for link til bloggen min! Lager også pakkekalender til barna med mye som jeg likevel måtte kjøpt til dem, men de får ikke like mye hver eneste dag. Er selv 67-modell og husker godt disse kalenderne med bilde og figur inni. Ha en fin advendt:-)

    SvarSlett