“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

torsdag 13. desember 2012

13. desember - juletrefester

De fleste av oss husker en og annen juletrefest, arrangert på bedehuset, losjen, foreningshus, kirken, forsamlingshuset, gymsalen på skolen, osv. Et stort juletre midt i salen, litt kaldt fordi fyringen ble utsatt til siste liten, store bord med papirduker og servietter, en flaske brus til hver, en godtepose og en veldig greie med enebærbusker rundt trærne.
Jeg har veldig vage minner. Jeg kan huske glimt og innbiller meg at det er fra samme juletrefesten, sannsynligvis er det fra flere. En stund lurte jeg fælt på hvorfor jeg husket så lite fra ting som skjedde rundt meg da jeg vokste opp. Minnene mine er i biter og brokker, mens andre kan huske hvilket år de fikk hvilken presang - jeg har ikke peiling.
Helt til en fetter ganske tørt bemerket at "det var fordi du alltid satt med nasen i ei bok." Det var jo helt sant. På de fleste tilstelninger klarte jeg alltid å få med meg en bok eller to, og hvis det var spennende nok, så var det såvidt jeg fikk med meg godteposen. Det finnes utrolig mange steder på en fest der man kunne stikke seg unna for å lese i fred mens alle de andre fikk med seg julenissens besøk og gangen rundt juletreet ....
Nå for tiden har juletrefester blitt byttet ut med forlagsfester for min del. De er som regel både uten godteposen og julenissen, men jeg gleder meg likevel. Og selv om jeg ikke lenger gjemmer meg bort i en krok for å lese, så får jeg jo alltid med meg en bok eller to ... eller flere.

Juletrefester er visstnok et norsk fenomen ifølge Wikipedia, og begynte omtrent samtidig med at juletreet ble innført - det ville jo vært vanskelig å feire en juletrefest før juletreet kom, liksom ...
eller kanskje trengte man bare å være litt kreativ?



Fra Wikipedia: Juletrefestene viderefører en veletablert festtradisjon som ble innført i Norge midt på 1800-tallet. Skikken ble utviklet i kjølvannet av at juletreet ble en del av den norske juletradisjonen. Det var først og fremst lærere, men også en del prester som etablerte juletrefester her til lands. Når det første juletreet ble pyntet i Norge, vet vi ikke, men Studentersamfunnet i Christiania arrangerte juletrefester med juletre i 1840-årene.
På mange av juletrefestene rundt om i landet holdes en del av de gamle julelekene i hevd. Det dreier seg blant annet om leker som var en selvsagt del av julefeiringa før juletre og juletregang ble allment, for eksempel Reven rasker over isen, Bro, bro brille, Kjerringa med staven og flere.
På 1900-tallet har julenissen som kommer med små gaver eller godterier til barna, blitt et sentralt dramaturgisk grep og et høydepunkt under juletrefestene.



1 kommentar:

  1. Gamle minner fra juletrefester - så artig. Min mann har akkurat de samme minnene, mens jeg bare var på skolens juletrefest,og ikke har opplevd bedehusfestene som visstnok var flotte for ungene. Fin oppsummering om juletradisjoner.

    SvarSlett