“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

tirsdag 10. november 2009

Zen and the art of writing

I bokhyllen min står et utvalg bøker om det å skrive, samlet sammen i årenes løp. Iblant - spesielt når jeg er frustrert over min egen skriving - blar jeg i disse bøkene på leting etter inspirasjon og trøst.
Jeg har aldri gått på skrivekurs. (Nei, det er ikke helt sant, jeg har tatt et faglitterært forfatterkurs). Men jeg har aldri tatt et kurs i skjønnlitterær skriving, og disse bøkene gir meg litt input når jeg står fast. Om ikke annet så minner de meg på at skriving ikke er noe du blir ferdig med, at det går an å komme forbi skrivesperrer, og at det kommer en ny skrivedag imorgen. (Ikke alltid like beroligende etter en dårlig dag).
Ray Bradburys bok Zen in the art of writing er en av disse bøkene, den er også en favoritt. Den handler ikke spesielt mye om skrivehåndverket, men mer om det kreative, om entusiasmen og viljen som må være der for at man skal orke å fullføre det lange løpet som en roman faktisk er – for ikke å snakke om en hel serie!
Hans credo er: WORK. RELAX. DON'T THINK. Jeg har det på veggen for å minne meg på at hvis jeg tenker for mye på det jeg skal skrive, så blir fingrene hengende i luften like over tastaturet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar