“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

tirsdag 16. februar 2010

Hvem jeg vil bli når jeg blir stor

Jeg fikk korrekturen tilbake i dag, men sovnet i sofaen med utskriften i fanget. Så jeg har ikke gjort det skvatt i dag. I stedet har jeg drodlet litt på neste bok, sett på andre prosjekter jeg jobber med, lest litt Dean Koontz (The Good Guy), sett på TV - kost meg med andre ord.
Over til noe helt annet: Jeg leste at James Patterson utga noe sånt som 9 bøker i fjor, og ble fryktelig interessert i hvordan han klarte det. Så leste jeg et intervju med Liza Marklund og James Patterson i forbindelse med at de utgir bok sammen. Det var da jeg skjønte hvem jeg ville bli når jeg blir stor.
Den godeste James plukker ut en forfatter han har lyst til å skrive sammen med og inviterer vedkommende til å skrive bok sammen med ham. Sikkert håndplukket i henhold til stil, salgstall, visibilitetsfaktor og hva vet jeg. Den utvalgte føler seg sikkert både smigret og nervøs, skulle jeg tro. Patterson er ingen smågutt i forlagsverdenen.
Uansett, han skriver et synopsis på 50 sider, sender det til den utvalgte som så setter seg ned og skriver en bok på 250 sider eller så, dette sendes tilbake til James. Han gjør så en grundig klipp og lim, puss og gnikk jobb - og voila - en bok er født.
Noe så smart!
I bunn og grunn bruker han jo samarbeidsforfatterne som ghostwriters, bortsett fra at han er ærlig nok til å innrømme det i og med at begges navn står på coverne og  (forhåpentligvis også på royaltysjekkene).
Så jeg vil være James! Noen som har lyst på et 50 sider synopsis? Anyone?

3 kommentarer:

  1. Egentlig, så er jeg nesten frista til å si ja... :-PP He-he...

    SvarSlett
  2. Jeg legger deg på listen over mulige samarbeidspartnere - må vel bli berømt nok først ...

    SvarSlett
  3. He-he... Er kanskje en fordel det... Vi får legge oss i selen... :-PP

    SvarSlett