“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

torsdag 11. februar 2010

Antikvariater og shopping

På vei tilbake fra forlaget i dag, ruslet jeg liksom tilfeldig forbi Norlis antikvariat i Universitetsgaten. Jeg kan ikke fordra å shoppe - jeg kjeder meg etter fem minutter - med mindre det er snakk om en bokhandel. Så med resten av manuset i ryggsekken - med kommentarer, rettelser og en hel haug med "Skriv om"-er, åpnet jeg døren til anikvariatet og hoppet inn. Jeg skulle ikke kjøpe noe. Jeg skulle bare snuse.
Det lukter så godt i antikvariater, de har den samme litt støvete lukten som i et bibliotek. I fremtiden, når alle bøker er digitaliserte, så kommer de sikkert til å sørge for at den lukten følger med filen du laster ned. (Det bør de gjøre).
Jeg får fred i sjelen av gå inn i et antikvariat, mye mer enn om jeg besøker det beste spa.
På Norli har de salg i annenetasje for tiden. Etter å ha snust i vestlandshyllen uten å finne noe, ruslet jeg inn i salgsavdelingen og begynte med første hylle. Helt systematisk. Gransket hver  bokrygg som om de skjulte førsteutgaver av Shakespeares verk. (Dessverre, nei).
Det er noe med gamle bokinnbindinger. De ser så lesbare ut! Jeg fant en nydelig innbundet bok, med gullskrift på bokryggen og sånne tykke permer som omfavner innholdet. Det kan stå hva som helst i en sånn bok - det kan være ord som beriker, spennende historier, dikt som svever - uheldigvis inneholdt akkurat dette eksemplaret noe sånt som "Øversikt over Rugavlinga i Indre Hutaheiti i 1903". Så mye arbeid for å noe så kjedelig - de kunne i det minste slengt på en advarsel. Obs: må ikke leses mens man håndterer tunge maskiner, eller fare for innsovning!
Ellers kunne antikvariatet tilby general Ruges oversikt over Verdenskrigen. I fem bind. Må ha vært kjedelig å være general etter krigen, tydeligvis. Et stort utvalg av By og bygd - om husbygging på gamalmåten og den beste måten å svi grauten på.
Jeg endte opp med en bok om den norske kirken 1600-1750 - som er midt i den tidsepoken jeg skriver om. Riktignok er boken utgitt av Luthermisjonen så jeg må lese den med et noget skeptisk blikk. Jeg har da også den katolske versjonen her ett eller annet sted - de får stå ved siden av hverandre i bokyllen, tror jeg. Den andre boken var en tykk bok om Telavåg og det som skjedde under krigen. Den har jeg aldri lest før, så den var verdt å ta med seg. Man finner skatter også, innimellom bygdesladderen og skattereglene fra 1952.

2 kommentarer:

  1. Jeg var også innom der igår. Og kjøpte "Kunsten å lese" av Jan M Claussen (Han som stiftet 'Bokvennen'.) Den betalte jeg 35 penger for.
    La du forresten merke til at de setter ned prisen med en 5'er pr. dag ?
    Siste dagen kan du fylle en bærepose for 50 kroner.

    SvarSlett
  2. La godt merke til prisreduksjonen, ja. Jeg skal nok forsøke å ta meg en tur innom. Kunsten å lese? Da må du ha vært der før meg!

    SvarSlett