“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

søndag 15. april 2012

Smakebit på søndag


Jeg fant åtte av Alexandre Dumas' (den eldre) bøker som jeg lastet ned på min lille Kindle, kun fordi en av dem er en av mine favorittbøker. Og nei, det er ikke De tre musketerer.
Fra Wikipedia, siden jeg ikke har baksideteksten: The story begins with a historical event — the 1672 lynching of the Dutch Grand Pensionary (roughly equivalent to a modern Prime Minister) Johan de Witt and his brother Cornelis, by a wild mob of their own countrymen — considered by many as one of the most painful episodes in Dutch history, described by Dumas with a dramatic intensity.
The main plot line, involving fictional characters, takes place in the following eighteen months; only gradually does the reader understand its connection with the killing of the de Witt brothers.
The city of Haarlem, Netherlands has set a prize of 100,000 guilders to the person who can grow a black tulip, sparking competition between the country's best gardeners to win the money, honour and fame. The young and bourgeois Cornelius van Baerle has almost succeeded, but is suddenly thrown into the Loevestein prison. There he meets the prison guard's beautiful daughter Rosa, who will be his comfort and help, and at last his rescuer.

Smakebiten: - Oh, my dear child, my worthy master! cried the old housekeeper, who now likewise made her appearance in the dry-room., - take your gold, your jewlery, and fly, fly!"
-But how shall I make my escape, nurse? said Van Bearle.
- Jump out of the window.
- Twenty-five feet from the ground!
- But you will fall on six feet of soft soil!
- Yes, but I will fall on my tulips.

Man må jo bare like en helt som heller går i fengsel enn å ødelegge sine elskede tulipaner!

Flere smakebiter: Flukten fra virkeligheten: masse fint!

13 kommentarer:

  1. Åh, syntes det med tulipanene var søtt :D Jeg må nok føre opp denne på huskelisten ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  2. Tusen takk for smakebiten:-) det var søtt det med tulipanene, og boken er herved notert ned. Ha en fin Søndag:-)

    SvarSlett
  3. Haha, den var fin. Då er han det motsette av meg, men veldig søtt til å vere ein helt. Ha ein kjempefin søndag vidare. =)

    SvarSlett
  4. Haha, det var ett ganska roligt citat. :)

    SvarSlett
  5. Så fin smakebit, og morsom. Jeg kunne godt tenke meg å lese mer Dumas :-)

    SvarSlett
  6. Herlig :-) Kos deg videre denne søndagen!

    SvarSlett
  7. Å, denne hugsar eg at eg las for mange år sidan. Tulipanar er viktige, det må ein hugse :-)

    SvarSlett
  8. Vakkert omslag og tittel, og en fornøyelig smakebit :-)

    SvarSlett
  9. Man kan jo ikke annet enn å trekke på smilebåndet av historiens helt ;)

    SvarSlett
  10. Hele boken er søt, det er derfor jeg liker den. Og Cornelius kunne vel ikke vært mer forskjellig fra f.eks D'Artagnan. Men boken er god, den!

    SvarSlett