“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

søndag 22. juli 2012

Smakebit på søndag: On writing av Stephen King


Sommerferien min er utsatt til høsten i år. Jeg har litt for mange prosjekter på gang, og et par av dem har deadlines i august. Vanligvis så går det greit å veksle mellom prosjekter så lenge jeg holde tungen rett i munnen og sørger for jevn flyt. Hvis jeg stanser kan det være vanskelig å komme igang igjen.
Men av og til går det i stå, og alt jeg skriver er flatt som ... sagflis.
Og hva gjør jeg da?
Jeg tyr til mitt lille utvalg av bøker om skriving. Så smakebiten i dag kommer fra Stephen Kings On writing.

Boken er full av gode råd og gullkorn som denne smakebiten:

Good writing is often about letting go of fear and affection. Affectation itself, beginning with the need to define some sorts of writing as «good» and other sorts as «bad», is fearful behaviour. Good writing is also about making good choices when it comes to picking the tools you plan to work with.

Høres ikke det fint ut?





Eller denne:

Can I be blunt on this subject? If you don't have time to read, you don't have the time (or the tools) to write. Simple as that. Reading is the creative center of a writer's life.

Denne boken er en trøst for meg når jeg ikke får ordene til å flyte. Noe som skjer innimellom.

Flere smakebiter finner du her: Flukten fra virkeligheten
Mari har også en fin giweaway denne uken for den som har lyst til å delta!

11 kommentarer:

  1. Denne boken har jeg ofte sett anbefalt og ut i fra smakebitene kan jeg forstå hvorfor. Lykke til med arbeidet mot deadline(ne), Natalie.

    Ønsker deg og dine en riktig god søndag. Dette er en søndag litt utenom det vanlige.

    SvarSlett
  2. Åh, dette høres ut som en perle av en bok! Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  3. Stephen King måste vara en bra källa för goda råd om att skriva. Han är min absoluta favoritförfattare :)

    SvarSlett
  4. Lenge siden jeg har lest noe av King. En periode ble han nesten for skummel for meg! Men gode råd kan han gi! Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for smakebitene:-) Denne boken skal jeg jammen notere meg. Tusen takk for tips! Ha en fin Søndag:-)

    SvarSlett
  6. Denne høres fin ut. Takk for smakebitene! Ha en god søndag videre.

    SvarSlett
  7. Vad intressant! Jag har funderat över kopplingen läsa/skriva för författare.
    Tack för smakbiten och lycka till med skrivandet.

    SvarSlett
  8. Høres ut som en flott bok:) Takk for smakebiten og lykke til med videre arbeid:) Ønsker deg en god søndag:)

    SvarSlett
  9. Den här boken har jag hört mycket bra om. Jag har den faktiskt (oläst) i hyllan också. Kanske borde plocka fram den. :)

    SvarSlett
  10. DEN boka av Stephen King skulle jeg gjerne lest. For noen ganger flyter det når man skriver, og noen ganger ikke. Og det å lese er nok viktig også når det kommer til skriving. Kloke ord, som jeg godt skjønner er til inspirasjon!

    SvarSlett
  11. Høres ut som en veldig fin og nyttig bok! :)

    SvarSlett