“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

søndag 13. februar 2011

Ingen tog i fortiden ...

Det er mange ting man støter på når man skriver historiske romaner. Jeg sliter for eksempel mye med avstander av typen: Hvor lang tid tar det for en seilskute å seile fra Bergen til Oslo? Varierer det med årstidene? Hva om skipet har to master, tre master eller fire? Hvilken vei blåser vinden? Sånne ting. Det går ingen tog i fortiden, for å si det sånn. I det jeg holder på med nå, er et av spørsmålene hvor lang tid det vil ta å ri fra Drøbak til Oslo?
Jeg regner jo med at det avhenger av både hest og rytter, for ikke å snakke om veiforholdene - det fantes for eksempel ingen tunneller på den strekningen i fordums tid ...
Minner meg fryktelig om spørsmål jeg slet med i matematikk: hvis bil A kjører femti km i time, og bil B kjører sytti, når kolliderer de i nærmeste tunell? Urk!

Svarene ligger i researchen. Telefoner og internett er gode kilder. Det kan være uhyre interessant å grave i fortiden på den måten, men det kan også være utrolig tidkrevende de gangene jeg er helt blank på det jeg lurer på, for å si det sånn. Hvor mye tid kan jeg bruke på å finne ut hvor fort hesten kan løpe, f.eks? Alt må avveies mot hvor mye tid skal jeg bruke på detaljer kontra hvor mye tid må jeg bruke på selve skrivingen.
Research er et must - det blir dårlige, historiske romaner hvis jeg ikke har noe peiling på tidsperioden, jeg skjønner jo det.
Det er viktig å lese mye og lese bredt for å få inn detaljer nok til å skape stemningen, samtidig er det jo viktig at researchen ikke tvinger seg frem og overtar historien. Bare for at jeg skal få bruk for det jeg har samlet, eller for å skryte av kunnskapen ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar