“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

lørdag 29. januar 2011

Det skrives om serielitteratur ...

Skumle greier. Det finnes nå et nytt litteraturtidsskrift som heter Biblioteket - og du får sikkert tak i det på nærmeste bibliotek. Du kan også vinne et eks av dette utmerkede blad på denne linken: Biblioteket.
Nå kan du jo lure på hvorfor jeg reklamerer så voldsomt. Hvis du gjør det, så er det fordi det siste nummeret handler om serielitteratur:
May Grethe Lerum skriver om Sandemo og Knausgård - på en gang!
Tore Rem om Charles Dickens.
Gunnar Staalesen om Varg Veum
Elin Brend Johansen om Serieromanens historie (Her er jeg med!)Janicke Stensvaag Kaasa om Islfolket
Anne-Lise Boge om Arvesynd.
Høres ikke det spennende ut? Det gikk i hvert fall utover min konsentrasjon slik at jeg istedet for å skrive serielittatur, ble sittende og lese om det. Akkurat det var litt dumt, men sånn kan det gå.
Jeg liker å lese om faget mitt. Vanligvis når det skrives om serielitteratur virker det som om det skrives av folk som ikke kan fordra sjangeren, men som likevel har masse meninger om hvor forferdelig dårlig det er, og hvor ille det er at folk leser sånt ...
Dette tidsskriftet er med andre ord ikke sånn ...

2 kommentarer:

  1. Flott!
    Og på tide!
    Forstår godt at du ble sittende å lese i stedet for å skrive.

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig anbefaling!

    SvarSlett