“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

lørdag 1. mai 2010

Er det første mai ... i dag? .

Jeg visste at det var første mai da jeg kjørte hjemmefra i dag for et av mine sjeldne besøk på et shoppingsenter. I dette tilfellet Vinterbro som ligger en halvtimes kjøring utenfor Oslo. Da jeg kjørte gjennom den fine tunnellen i Bjørvika, ble jeg så distrahert av de hvite flisveggene at jeg a) ikke så avkjørselen til E-18, eller b) at veitilsynet eller vegvesenet ikke har åpnet nevnte avkjørsel. Jeg er ganske sikker på at den var stengt - hvis den da finnes, for alt hva jeg vet så kan de ha planlagt det sånn. Okkesom, jeg havnet da i Ekebergtunnellen, snurret rundt i et par rundkjøringer (hvorfor skilter de ikke med E-18 i hver rundkjøring, bare annenhver? Hvordan i .... skal jeg vite hvilken vei jeg skal ut?), kjørte til slutt gjennom Gamlebyen og fant omsider trafikkmaskinen igjen ved Operaen. Ah ...
Så langt gikk det strålende. Omveien gjorde kjøreturen tjue minutter lenger, men vi var ved godt mot da vi var ute på Mosseveien igjen, på vei sørover.
Køen inn til Oslo var massiv. Hm - tenkte vi - men så begynte vi å diskutere nytt plott, og dermed forsvant all bevissthet på mundane ting.
Ved Tusenfryd oppdaget vi at de hadde åpent. Ja - sier jeg - det har de sikkert fordi det er første mai.
Ut av E-18, opp mot Vinterbro sentrum ... å, pokker er det første mai dag? Jamen da er jo alt stengt!
Litt flaue - les veldig - snudde vi for å vende tilbake til Oslo. Trafikken gled fint og greit innover - ingen køer, ingen underlige sprell av førnevnte vegvesen, bortsett fra en liten innstramming ved Kolbotn.
Til vi kom til bomringen. Da sto køen massivt fast - punkterte traktorer fast.
En liten U-sving (i lovlig felt, men på "feil" side av bomringen), tok oss tilbake til avkjørselen til Nordstrand.
I det hele tatt tok selve kjøreturen nesten halvannen time. Jeg har da bedre ting å gjøre!
Tror jeg skal unngå Bjørvikatunnellen til de bestemmer seg for hvor den skal gå - ellers havner jeg vel på villeste veier igjen ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar