“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

torsdag 29. april 2010

Bokanmeldelse: Uskyldig offer av Jilliane Hoffman

Utgangspunktet for denne kriminalromanen er ille nok. En naiv trettenåring later som om hun er 16 år og får kontakt med en gutt på samme alder. Tror hun. I realiteten blir hun cyberforført av en dreven pedofil som liker å drepe unge jenter. Hun avtaler et møte med ham og forsvinner ut i det ukjente. Etterforskeren Bobby Dees er spesialist på å finne savnede barn. Forfatteren har dessuten gitt ham et personlig motiv – hans egen datter er forsvunnet og han har ikke klart å finne henne. Når det så dukker opp lik av unge jenter, begynner han å tro at hans datter kan være et av ofrene.

Hoffman er flink til å holde på spenningen. Jeg klarte i hvert fall ikke å legge den fra meg før jeg var ferdig. Spenningen seg jevnt og trutt, helt frem til en god slutt, med gode tvists og omveier underveis. Personskildringen var også god. Jeg fikk sympati for Bobby og hans skam over å ikke ha funnet datteren sin. Unge Lainey var også godt portrettert. Hun lever i en familie som ikke akkurat et ideell, og faller lett for det hun tror er omtanke og kjærlighet.

Tematikken gjør meg veldig glad for at jeg ikke hadde tilgang på internett da jeg var tretten. Dessuten var oversettelsen bra. Jeg ble ikke opphengt i dårlig språk, og det er alltid en fordel! Oversettelser av denne typen bøker er ikke alltid spesielt godt betalt og leveringsfrister kan være snaue. Det er derfor alltid en risiko for at ting kan bli direkte oversatt, noe som ikke klinger så bra, men det var det ikke noe av her, heldigvis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar