“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

onsdag 6. november 2013

Skjebnesøstre 13 - nest siste bok i serien.

Jeg har kommet så langt i Skjebnesøstre nå at jeg er en uke fra å levere "ferdig-til-trykk"- manus på nummer 14, som blir siste bok. Det er alltid vemodig å nærme seg avslutningen på et prosjekt. Når det gjelder serieromaner så innebærer det slutten på noe jeg har holdt på med i flere år - og da blir det merkelig når det plutselig er over.
Men planer legges, plot bearbeides og noe nytt er i startgropen. Det er synd det ikke finnes forfattersteroider - av og til kunne man  trengt noe sånt! Hvis da ikke kaffe kommer under den kategorien?
Jeg satser på det!

I "Høyt spill" stiger dramatikken. Det bygger seg opp mot finalen - som kommer 6 januar 2014 ...



Conrad og Malene har mistanke om at noe er galt fatt, og har reist til Christiania for å finne ut hva som egentlig skjedde da skipet forliste. Men da de ankommer familien Torks hus, blir de virkelig engstelige: Hermine kan nemlig fortelle at Constanse er forsvunnet!
– Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre hvis … hvis ingen finner henne, Hermine. Hva skal jeg gjøre? Malenes øyne ble fulle av tårer.
Den åpenbare fortvilelsen rørte ved Hermine. Hun lente seg frem og la en hånd rundt skulderen hennes. – Jeg er sikker på at de finner henne hvert øyeblikk. La oss ikke ta sorgene på forskudd.
Malene ristet på hodet og skrek i fortvilelse: – De MÅ finne henne!
Karen frykter for hva som vil skje hvis hun blir avslørt som svindler av Malene og Conrad, og derfor rømmer hun fra familien Tork. Men det skal vise seg at det stedet hun flyktet til, huser flere farer enn det stedet hun flyktet fra …

søndag 3. november 2013

Smakebit på søndag: Reaping the Harvest av Michael R. Hicks


Herremoses som tiden flyr! Jeg har jobbet så intenst med siste bok i Skjebnesøstre at det knapt har vært tid til å få med seg at oktober er over - men nå er førsteutkastet levert, og jeg kan ta inn siste rester av høsten.
Det første man gjør er selvsagt å cruise Amazon for å se om det er noen bøker der jeg har ønsket meg - og det var det! Tredje og siste del av Havest Trilogy, om Jack og Naomi - som altså ikke spiser genmanipulert mais (ikke gjør det, vær så snill - lev GMO fritt!). Spiser man GMO-mat blir man alien, så det så.
Hicks er en spennende forteller, og jeg gleder meg til å lese resten! Og så alltid stilig når noe av handlingen er lagt til Norge ...

Smakebit (andre avsnitt, første kapittel):
"Mr. Dawson, can you hear me?"
He nodded. His tongue was a flap of dry leather that he had to pry from the roof of his mouth. "Where am I?"
She smiled. "You are in Bodø. Now hold still for a moment, please."


Fra baksiden:

Jack Dawson awakens from the terrifying nightmare of the events in BITTER HARVEST to find his world under siege. Millions of people have died while he's lain in a coma in a Norwegian hospital, and the threat of humanity's total annihilation looms closer with every passing day.

As Jack and his companions face the enemy on the ground, brilliant geneticist Naomi Perrault is forced to strike a bargain with the devil as she races against time to develop a super-weapon that could win the war.



Flere smakebiter hos Mari: Flukten fra virkeligheten


søndag 6. oktober 2013

Smakebit på søndag i en noe redusert utgave ...

Jeg hadde store planer for september/oktober, men noen gang må man omrokkere. Som for eksempel nå datamaskinen nekter å samarbeide, og stadig sender meg medinger om at den har fått alvorlig harddiskfeil ... Jeg har vært så heldig å få overta en stasjonær Mac, med gigaskjerm (herlig, herlig, herlig), men den har ikke nettforbindelse. Og derfor må jeg skrive på mitt nye, shiny nettbrett - og der har jeg ikke funnet ut hvordan jeg kan laste inn bilder. Det reduserte i denne utgaven blir derfor at jeg ikke har bilder av boken jeg deler smakebit fra.
For øyeblikket skriver jeg som tøffe toget på aller siste bok i Skjebnesøstre. Førsteutkastet skal være ferdig til slutten av oktober, og man vil jo helst at siste bok skal være bra ...
Det blir derfor ikke så mye tid til lesing. Men den lesingen jeg gjør - bortsett fra research - må være lett og lite krevende. På det flotte bokbloggtreffet forrige måned, plukket jeg med meg denne boken: The Secret Life of a Slummy Mummy av Fiona Neill. Det er en bookcrossingbok, og jeg skal slippe den løs i verden ganske snart.
Boken handler om Lucy som bor i Nord-London med sine tre gutter og ektemann. Hun har vært TV-journalist, og sliter med å tilpasse seg "hjemmemor"-kravene, sammenligner seg med andre mødre som hun innbiller seg lever perfekte liv, og fantaserer om den ene hjemmapappaen som er "tilgjengelig".
Den er litt Brigdet Jones-copy, men sliter med humoren. Veldig U-krevende ...
Hufn har noen litt morsomme forkortelser. Som SMOG - Smug Mother of Girls. Tydeligvis er det enklere å bare ha jenter enn bare gutter. Jeg er ikke så sikker på om min mor ville ha vært enig i det, men kanskje middelklassen i England bare dyrker frem jente-jenter?

Smakebiten er fra s. 119

The beer mat lies in tatters on the small table. It has been split in half, torn into tiny pieces that flutter on the floor when people walk by. I remember other times, long ago, when shredding beer mats into tiny jigsaws became a useful displacement activity during difficult conversations.
XXX
Uansett så var boken avslappende, og det er igrunnen det største kravet jeg har til en bok for øyeblikket.
God søndag!

Flere smakebiter hos Mari på:   Flukten fra virkeligheten