“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

torsdag 7. januar 2010

Skrivelogg - dag 7...

I dag har vært en dag uten inspirasjon. Det er ikke så ofte det skjer, heldigvis, men når det skjer, så går skrivingen tregt.
Jeg har stor tro på det som EG kaller for "bumglue": å sette seg ned på stolen foran skrivebordet, hver dag, hver uke, hele året igjennom. (De fleste serieforfattere skriver stort sett hver eneste dag, tror jeg. Jeg gjør i hvert fall det).
Så hver dag synker jeg ned i Mosesstolen fra Ikea, løfter hendene som en konsertpianist og la fingrene løpe over tastaturet (eller i hvert fall trykke tastene ned i noenlunde ordnet rekkefølge). Men så hender det at det stokker seg fullstendig. Det er ikke skrivesperre - det har jeg aldri opplevd (bank i bordet) - det er skrivemuskelen som er sliten. Da mister jeg tråden i historien, jeg kjeder meg og roter rundt på nettet istedet, jeg
Jeg har skrevet 922 ord idag, noe som gir en total på 10605 og 50 sider. Jeg kan leve med det.

onsdag 6. januar 2010

Skrivelogg - dag 6 ...

Dette går så det suser. 1587 ord - så nå har jeg 45 sider og 9683 ord.
Outlinen fungerer virker det som. Det er en metode jeg har brukt før ved plotting, men ikke helt gjennomført. Ser at jeg må gå gjennom det jeg har skrevet før jeg begynner dagens skriveøkt for å få utnyttet ideene godt nok. På den måten får jeg også ideer om nye utviklinger i historien.
Det er jo også et spørsmål om ideene er gode nok. Det er ikke alltid jeg oppdager det før jeg har jobbet en del med det, og da må det strykes! Heldigvis har ikke det vært nødvendig så langt.
Akkurat nå er det for kaldt til å jobbe mer. Jeg fryser meg fordervet for tiden. Det vil nok dukke opp i boken - det er fryktelig mye snø og sur vind til å være vestlandet, men 1600-tallet hadde de strenge vintre. Historikere kaller det for Den lille istiden. Så litt inspirasjon finnes det i dagens kuldeperiode, også!

tirsdag 5. januar 2010

Skrivelogg - dag 5 ...

Var i forlaget i dag og leverte korrektur på bok seks. Min dyktige redaktør og jeg diskuterte historielinjer for bok syv - så jeg fikk med meg masse inspirasjon og gode ideer hjem.
En utmerket arbeidsdag siden jeg gikk 1614 ord over målet. Dermed har jeg tatt inn gårsdagens noe kortere økt, pluss litt til. Dette ser jo lovende ut. Etter fem dager har jeg 8100 ord og 38 sider. Hvis det tempoet holder, så har jeg mer enn nok til komplett manus.
Fant min egne vri på outlinen som ser ut til å funke. EG bruker sin step outline til å skrive et ganske så omfattende synopsis, med egne kommentarer, før hun begynner selve skrivingen. Det tar altfor lang tid.
Jeg har istedet laget min outline, og deretter delt den inn i kapitler. Slik at jeg har et skjema for hvert kapittel. Hver gang jeg noe nytt dukker opp - en ny scene eller en ny tvist - så fører jeg den inn i kapitteloversikten. Det ser ut til å fungere bra så langt.

mandag 4. januar 2010

Skrivelogg - dag 4 ...

Ikke helt kvote i dag - 1349 ord - men close enough siden mesteparten av dagen gikk med til korrektur av bok seks. Jeg er veldig glad for at det finnes språkvaskere, siden jeg selv blir totalt blind når jeg går gjennom en tekst jeg har jobbet så mye med. Det ville stått dårlig til hvis jeg var sistemann på teksten ...
Har ikke hatt tid til å jobbe videre med step-outline, men har likevel kommet godt avgårde. Akkurat nå skriver jeg hendelser som foregår i løpet at to døgn, og da er det litt lettere å holde oversikten. Historien tok et par uventede vendinger i dag, også. Sånt gjør det mer spennende siden jeg ikke vet hva som skjer før jeg trykker på knappene og ordene dukker opp på skjermen. Hvis jeg er fornøyd med det som kommer, så hender det jeg tar meg en liten seiersdans, hvis ikke så finnes det heldigvis en Delete-knapp!

søndag 3. januar 2010

Skrivelogg - dag 3 ...

Jeg nådde målet i dag, også. 1500 ord. Det er mellom syv og åtte A4 sider, og det høres kanskje ikke så mye ut. Men noen dager går det fort, andre dager er det som å skrive med tastaturet i sirup. Som regel ligger det et sted midt i mellom.
Mens jeg skrev, innså jeg at min step outline er altfor liten. Jeg må gå grundigere til verks i utbygging av scener, se mer på forholdet mellom scenene slik at jeg kan bygge ut på en mer fornuftig måte. Det kan også være lurt å dele scenene i kapitler.
Ser også at det må bli på mandag - i morgen går det meste av tiden til å fullføre korrektur av bok seks. Det er ikke så mye jeg endrer i korrekturen, men det tar tid å lese. Jeg retter opp litt her og litt der, endrer på setninger og tasteleifer, og synes jeg har vært riktig så flink - helt til jeg får se språkvaskers versjon! Mer om det på mandag.
Det er spesielt en ting jeg må være bevisst på nå - tiden. Når på dagen, når på året ... Oppdaget i korrekturen at et kapittel der jeg kryssklipper mellom to hendelser som skjer samtidig, men på helt forskjellige steder, var det måne på et ene stedet og høylys dag på det andre ... Det er liksom greiest hvis jeg passer på sånt underveis. Årsaken er at scener bytter plass og da må også tiden tilpasses den nye plasseringen. Sukk.
En ting til: Elizabeth Georges bok heter Write Away. On Writing er skrevet av Stephen King. Det er jo så lett å ta feil av disse to forfatterne ...

lørdag 2. januar 2010

Skrivelogg - dag 2 ...

Siden jeg skal skrive et ferdig manus på 31 dager, og manuset er på sånn ca 50.000 ord, må jeg gjøre det om til brukbare mål. Så jeg har satt som mål at jeg skal skrive 1500 ord pr dag - det blir ikke 50.000 ord, men jeg vet av erfaring at manuset vil bli endret med omskrivinger, klipp og lim, og språkvask, så til slutt ender det opp deromkring.
Målet er nådd for dag 1 - jeg har klart å la være å jukse, siden jeg hadde et par tusen ord fra før av. De siste syv sidene i bok seks ble flyttet over, siden en annen slutt passet bedre i den boken.
Når EG er ferdig med sin outline - dvs at hun lager lange lister over mulige scener og hvordan de henger sammen - syr hun dette sammen i noe hun kaller "Running plot-line". Noe som ser ut som en langt synopsis for meg. Jeg vet ikke om jeg gidder å gjøre det. Outlinescenene fungerer fint - jeg bruker gule lapper som jeg klipper opp i tre-fire remser, og skriver en scene på hver remse. På den måten kan jeg flytte på scenene til jeg føler at de faller på plass. Dette gjør jeg fortløpende, slik at jeg har en liste for mulige scener og en liste for scenene slik de er i manuset etterhvert som jeg skriver. På den måten har jeg en inspirasjonskilde på et ark, og en oversikt over historien på et annet.
Jeg har gitt meg selv lov til å skrive mer enn 1500 ord om det faller seg slik, men ikke færre. Siden jeg også leser korrektur på bok seks (som skal leveres på mandag), blir det snaut med tid merker jeg.

fredag 1. januar 2010

Skrivelogg - dag 1

1 januar 2010

Jeg har en måned på meg til å skrive bok nr syv i Ildfuglen. Det kan virke som en veldig kort tid – og det er det da også.
Vanligvis er min skriveprosess ganske rotete – jeg jobber med en ide, jeg har en løs tanke om hvor historien skal og hva den skal handle om, jeg finner karakterer, tid, setting – alle ting som gjør at jeg til slutt ender opp med en ferdig historie.
Det er ikke noe galt med den metoden, annet enn at den er tidkrevende. Det blir mye omskrivinger, mye som må forkastes, mye som legges i en mappe på datamaskinens skrivebord og glemmes like fort – jeg har mange, mange, mange dokumenter på maskinen som aldri blir åpnet igjen - mye skriving i blindgater og tuneller, for å si det sånn.
Det har jeg ikke tid til lenger. Jeg må produsere et manus på en måned, et manus jeg så har en uke eller to på å bearbeide, før det skal til trykkeriet. En helt annen ballgame, med andre ord.
Så jeg har brukt siste del av desember – mens jeg har språkvasket og jobbet med den sjette boken i Ildfuglen – til å tenke over hvordan jeg skal gå frem.
Å skrive et manus på så kort tid, krever planlegging og disiplin. Av natur er jeg er makelig anlagt (les: lat) ... så jeg er splittet mellom panikk og euforia.
Jeg tror dette blir gøy, jeg tror det blir spennende, og jeg er helt sikker på at jeg skal komme i mål, men jeg har nok av indre tvil som himler med øynene og ler rått ...
Så hva jeg gjort for å forberede meg på dette her?
Det første jeg bestemte meg for var å føre en skrivelogg. På den måten holder jeg oversikt over hvor langt jeg har kommet og hvordan historien utvikler seg. (Det blir ingen detaljer fra historien her – les boken når den kommer ut 30 mars!).
Det andre var å hente frem Elizabeth George's On Writing fra bokhyllen. (Jeg liker å lese bøker om det å skrive, selv om jeg sjelden følger de rådene jeg ser der. Så jeg har en samling med denne typen bøker).
George's bok er en pirkete, petimetete og gjennomgrundig presentasjon av hennes metode. (Hun er tidligere engelsklærer og hun holder skrivekurs ...).
Hun skriver skikkelige mursteiner, med kompliserte plot og mye research. Før hun begynner å skrive på selve boken, har hun laget side opp og side ned med karakterstudier, grundig researchet settingen, og laget ark på ark med plotlines og scener.
Jeg leste hele boken i forbindelse med et intervju jeg hadde med henne, og bare tanken på å jobbe på den måten gjorde meg matt. Så jeg la den i hyllen og der har den stort sett fått stå i fred.
Men hun skrev altså sin gjennombruddsroman, A Great Deliverance, på 45 dager – og den er på 332 sider. (Da skrev hun også mellom åtte og seksten timer pr dag). Så jeg har blåst støvet av boken hennes og er iferd med å teste ut metoden i praksis.
I første omgang har jeg konsentrert meg om hennes metode for å plotte historien – dette er noe som lett kan bli mekanisk og tvungent, jeg har i hvert fall ikke klart å bruke det så nøye før. Men jeg ser nå at det hjelper meg her.
Jeg lager en liste over alle scener jeg kan komme på, uavhengig av rekkefølge i handlingen, men som et utgangspunkt for historien. Dette gjør jeg til jeg ikke klarer å finne på noe mer – deretter leker jeg med scenene, setter dem i sammenheng, fjerner noen, legger til andre – og voila – jeg har så langt halve boken planlagt!
Nå er det sånn at ting skjer – underveis i en historie dukker det opp ideer og tanker som sender historien i en helt annen retning. Jeg må passe meg for det denne gangen ... kanskje passer sånne svinseturer best i neste bok?