“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

lørdag 9. januar 2010

Skrivelogg - dag 9

Litt fredagsfølelse idag, selv om jeg lenge innbilte meg at det var torsdag av en eller annen grunn.
Idag: 606 ord. Total: 13061 ord, 61 sider. Det betyr ikke at jeg har ligget på latsiden, jeg har brukt det meste av dagen til å plotte. Hver scene skal følges av noe som skjer senere, eller drive handlingen videre, eller fortelle noe om karakterene ...
Jeg rotet fælt en stund. Plutselig virket alt bare dumt, og har jeg ikke skrevet dette før ... men det tok seg heldigvis opp etter at jeg flyttet gule lapper rundt på arket, strøk, forkastet og fant på nye ting. Til slutt satt jeg igjen med en fin outline for de neste fire kapitlene.
Nå har det gått noen uker (i historien) siden første del sluttet - og ting har forandret seg litt i personenes liv. Ingen har dødd ennå, men et liv henger i en tynn tråd ...
Den nye delen må drive handlingen fremover igjen, og øke spenningen. Det tror jeg nok at den gjør. I hvertfall omtrent frem til midten av hele boken.
Digresjon: Det fantes en fyr på attenhundretallet som tok patent på et hjul man kunne snurre på, omtrent som en tombolaskive (?). På de forskjellige kortene sto det ting som: tar selvmord, skyter presten o.l. (Jeg husker ikke nøyaktig, men det var noe i den dur). Så hvis man var forfatter og sto fast i handlingen, var det bare å snurre på hjulet og skrive om det som dukket opp. De solgte visstnok som varmt hvetebrød (Kilde: King: On writing). Agatha Christie lå i badekaret og spiste epler mens hun spant historiene sine - det er ikke praktisk for meg. Ikke har jeg badekar og ikke spiser jeg noe særlig epler.
Uansett må jeg regne med at helgen blir fylt av jobb, enten det nå blir på pc eller papir. (Vel, PC blir det uansett - jeg må ha minst 3000 ord til søndag!)
GOd natt!

2 kommentarer:

  1. Spennende at du blogger om skriveprosessen. Må innrømme at jeg ikke har lest bøkene dine. Det skal jeg sporenstreks ordne opp i. Tar meg en tur på handling i morgen, og da finner jeg kanskje bok 1 og 2? Håper ihvertfall det. Skal følge deg på bloggen din, og så gleder jeg meg til å lese det du har skrevet :-)

    SvarSlett
  2. Hei Solgunn!
    Hyggelig at du henger med. Det gjør det morsommere å skrive om prosessen. Dessverre får du nok ikke tak i bok 1 og 2 i butikken lenger, men de er tilgjengelige hos forlaget og i de fleste internettbokhandlere.

    SvarSlett