“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

lørdag 2. januar 2010

Skrivelogg - dag 2 ...

Siden jeg skal skrive et ferdig manus på 31 dager, og manuset er på sånn ca 50.000 ord, må jeg gjøre det om til brukbare mål. Så jeg har satt som mål at jeg skal skrive 1500 ord pr dag - det blir ikke 50.000 ord, men jeg vet av erfaring at manuset vil bli endret med omskrivinger, klipp og lim, og språkvask, så til slutt ender det opp deromkring.
Målet er nådd for dag 1 - jeg har klart å la være å jukse, siden jeg hadde et par tusen ord fra før av. De siste syv sidene i bok seks ble flyttet over, siden en annen slutt passet bedre i den boken.
Når EG er ferdig med sin outline - dvs at hun lager lange lister over mulige scener og hvordan de henger sammen - syr hun dette sammen i noe hun kaller "Running plot-line". Noe som ser ut som en langt synopsis for meg. Jeg vet ikke om jeg gidder å gjøre det. Outlinescenene fungerer fint - jeg bruker gule lapper som jeg klipper opp i tre-fire remser, og skriver en scene på hver remse. På den måten kan jeg flytte på scenene til jeg føler at de faller på plass. Dette gjør jeg fortløpende, slik at jeg har en liste for mulige scener og en liste for scenene slik de er i manuset etterhvert som jeg skriver. På den måten har jeg en inspirasjonskilde på et ark, og en oversikt over historien på et annet.
Jeg har gitt meg selv lov til å skrive mer enn 1500 ord om det faller seg slik, men ikke færre. Siden jeg også leser korrektur på bok seks (som skal leveres på mandag), blir det snaut med tid merker jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar