“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

søndag 24. januar 2010

Skrivelogg - dag 24 ...

Dagens ord: 1894. Totalt: 32837 og 149s.
Den observante leser vil oppdage at selv om jeg har skrevet over attenhundre ord idag, er totaltallet for lavt. Som den kreative person jeg er, så måtte jeg ta ibruk kalkulator for å finne ut det - jeg har ikke talent for hoderegning som krever mer enn ti fingre.
Forklaringen er enkel. Nesten nihundre ord fra gårdagens arbeid, er tatt ut. Det hang ikke sammen med en historien jeg forteller i bok syv, så ut med det. Det er snakk om fire gode sider - det er hele gårsdagens innsats og jeg var fornøyd med dem, men det hjelper ikke. Av og til må man være beinhard og "kill one's darlings", som det heter. Jeg har satt dem inn i bok åtte, det ser ut til at de kan passe der.
Sånt skjer hele tiden. En av de vanskeligste tingene å lære (bortsett fra kommareglene) er å skille ut det som faktisk hører til i historien. Jeg kan skrive noe som er både bra og spennende, men hvis det ikke driver handlingen videre, så er jeg bare nødt til å være nådeløs - hvis ikke kan du være sikker på at redaktøren huker tak i det!
Alt jeg klipper ut på denne måten, tar jeg vare på. Det aller meste vil bare bli liggende brakk i et dokument og aldri mer se dagens lys, men enkelte ting blir værende. Og de kan ofte brukes i en annen bok, en annen gang - Somewhere in a galaxy far, far away...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar