“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

søndag 10. januar 2010

Skrivelogg - dag 10 ...

Utmerket arbeidsdag. 1566 ord - totalt 14627 og 68 s. Jeg ligger med andre ord 767 ord foran skjema. Det er ikke så mye, men det er bedre enn at det er for lite. De første hundre siden er de seigeste, det er som å klatre oppover en bratt bakke, med mange fall nedover - litt som Sisyfos, bortsett fra at jeg jo vet at jeg kommer på toppen på ett eller annet tidspunkt. Fra hundre sider og utover flyter resten av historien mye lettere, fordi fundamentet er på plass.
Det er underholdende å lese om håndverket hos EG. Blant annet lærte jeg i dag at Andrines sølvkule er en "MacGuffin".
Begrepet kommer fra Alfred Hitchcock. En MacGuffin er et objekt eller gjenstand som alle vil ha tak i, og som driver handlingen videre. Hitchcock selv mente at det ikke spilte noen rolle hva det var, siden publikum ikke brydde seg noe om det likevel. George Lucas derimot mente at en MacGuffin måtte være uhyre viktig, og at publikum måtte bry seg nesten like mye om det som de gjorde om heltene og skurkene i filmen.
Eksempler på en MacGuffin: Reisepapirene i Casablanca og dødsstjernen i Star Wars episode IV: A New Hope.
Andrines sølvkule er i godt selskap, med andre ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar