“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

tirsdag 19. januar 2010

Skrivelogg - dag 19 ...

1510 ord gir en total på 27106 og 124 s. Det er ikke verst, spesielt siden jeg idag måtte jobbe med et annet prosjekt noen timer. Noen arbeidsdager går lettere enn andre.
Manus skal leveres til redaktør på onsdag, sånn at hun kan lese det jeg har skrevet, mens jeg gjør ferdig resten. Så bytter vi igjen. Forhåpentligvis trenger jeg ikke omskrive så til de grader - jo bedre arbeid jeg gjør underveis, jo mindre blir det.
Jeg må bare få sagt at jeg er så fornøyd med denne serieskrivingen. Å skrive Ildfuglen er litt av en skriveskole.
Jeg har aldri tatt et skrivekurs, og selv om jeg har lest en god del "How to write"- bøker, er det sjelden jeg har tatt rådene som står der så veldig alvorlig. Det er mest for moro og inspirasjon - og fordi jeg liker å lese om hvordan andre jobber.
Noe har jeg selvsagt plukket opp, men stort sett har jeg skrevet og skrevet og skrevet og skrevet - på den måten har jeg lært dramaturgi: hva som fungerer og hva som ikke fungerer, jeg har trent opp språk og grammatikk, (får ikke helt dreisen på kommareglene, men jeg lever i håpet), og funnet min egen rytme, om du vil. Serieskrivingen gir meg disiplin, merker jeg. Jeg blir nødt til å tenke på manus hele tiden, til å vurdere nye vinkler, se på utvikling av scener, pusse på språket - og jeg føler meg som en svamp som trekker til seg alt av verdi.
Det er gøy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar