“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

onsdag 13. januar 2010

Skrivelogg - dag 14 ...

Ord: 1598. Total: 20170 og 93 sider. Jeg begynner å nærme meg midten av boken for alvor. Og de første 100 sidene! Da må jeg nok feire, tror jeg.
Kastet alle hemninger overbord i dag og brydde meg filla om plotting og planlegging. Istedet fulgte jeg inspirasjonens lokkende røst og kom i mål, likevel. Ha!(Jeg må nok tilbake til planleggingsbordet i morgen, så jeg ikke skriver meg opp i et hjørne).
Leon Uris sa engang at forfatteren må få helten opp i et tre, for så å skjære av grenen han sitter på. Det hender jeg har det så travelt at jeg glemmer at de må opp i treet først ... Jeg har opplevd et par ganger å levere inn manus, bare for å høre at jeg har gått så fort frem at det egentlig er halvparten av to bøker jeg har! Det har jeg absolutt ikke tid til, så jeg må holde meg selv i ørene.
Serieskriving krever mye sjonglering, det er mye som skjer og historielinjene må flettes sammen på en slik måte at det gir mening. INgen må glemmes (jeg har gjort det også). Det er uhyre lett å introdusere en ny karakter når jeg står litt fast - altfor lett - og så irriterende hvis jeg må kutte fordi jeg etter noen kapitler ikke vet hva jeg skal gjøre med vedkommende. Ofte er det sånn at en av de "gamle" karakteren kan fylle en bestemt rolle mye bedre. Det handler om å utnytte det potensialet historien har.
Jeg har skrevet andre bøker før Ildfuglen, men dette er krever en helt annen arbeidsmetode. Det er en fantastisk skriveskole for meg. Jeg hadde aldri innbildt meg at jeg kunne skrive så fort som jeg gjør nå, for eksempel. I tillegg må jeg skjerpe alle dramaturgiske sanser for å få det sspennende nok. Heldigvis har jeg ingen problemer med å drive historien videre. Det hadde vært et problem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar