“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

onsdag 19. mai 2010

Creepy crawlies - Bombiniangrep

Ord 31796/sider 141
Dagen begynte skremmende. Jeg sto ved siden av vannkokeren for å lage morgenkaffe og hørte en brummende, skrapende lyd - som jeg med en gang gikk ut ifra kom fra vannkokeren. For alt hva jeg visste kunne den være i ferd med å gå i luften.
Lyden var irriterende - som en motor i akkurat feil toneleie. Og den kom fra en blå bolle med sitroner og lime. Dum som jeg er, stakk jeg nesen over bollen og holdt på å falle bakover. En diger humle, den største jeg har sett på år og dag, brummet for livet nedi der. Som den modige insektsdreper jeg er, slengte jeg et håndkle over den.
Skumle greier. Jeg er irrasjonell hysterisk når det gjelder insekter som kan stikke meg - vepser og bier kan hjernevaske meg med trusler om stikking. Vepsetortur ville fungert hvis jeg hadde spiontendenser.
Mens den tingsten brummet i vei, sjekket jeg wikipedia. Det burde jeg ikke ha gjort. I hvert fall ikke før jeg hadde fått den greia ut av huset.
Jeg har nemlig levd i den faste overbevisning at humler ikke stikker. Dette er noe jeg har fortalt andre folk i åresvis. Ingen fare, humler stikker ikke. Bare bier og vepser.
Ikke bare stikker humler, men de kan stikke flere ganger!
Verden er brått blitt et farligere sted - spesielt om sommeren.
Det interessante er at frykten over hodet ikke står i forhold til smerten fra et stikk. Overhodet ikke. Jeg har blitt stukket av veps og ikke døde jeg, ikke ble jeg gal av smerte eller fikk livsfarlige allergier. Jeg hadde vondt i fingeren en liten stund.
Det fikk meg til å lure på hva annet jeg har en fobi mot som overhodet ikke står i forhold til virkeligheten. Jeg husker bare en: dyner over hodet. Jeg får hetta hvis jeg får dynen over hodet. Fullstendig klaustrofobi, veiving med armer og bein, og hysteriske utbrudd ... you name it.
Ifølge wikipedia heter humler bombini. Noe så søtt for noe så creepy!

1 kommentar:

  1. Ja, det er ikke kjekt med insekter som stikker og jeg liker aller minst flått... I alle fall, summende insekter er tegn på at vi forhåpentligvis har gode dager i vente og deilig frukt og grønt til høsten... ingen insekter, ingen avling...

    SvarSlett