“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

mandag 29. mars 2010

Bergenstoget ranet i natt - århundrets mest lønnsomme aprilspøk

1 april 1923 - Aftenposten bærer overskriften Bergenstoget ranet i natt! Den oppmerksomme leser oppdaget kanskje den ørlille skriften der det sto av Jonatan Jervel.
Det skapte et salig oppstyr fordi alle oppfattet det som en artikkel - noe som selvsagt også var meningen. Et mega PR-stunt og aprilspøk supremo. Nordahl Grieg og Nils Lie (senere oversetter og forlegger) hadde som fatrige studenter behov for penger og kokte i hop en skikkelig røverhistorie. Reklamen sto Harald Grieg (Nordahls bror) for, han var da sjef i Gyldendal. (Jeg aner et snev av nepotisme her, men ålreit).

De fleste av oss kjenner til Nordahl Grieg - nasjonaldikteren som ble skutt ned over Tyskland i 1943. Ørene ble tutet fulle av dikt og patriotisme og hva det nå var - at han flørtet med kommunismen var ille nok, men at han faktisk var krimforfatter var det ingen som sa! Ikke etter hva jeg kan huske og norsktimene var et av de fagene hvor jeg fulgte med i timene. Jeg har derfor aldri lest boken - noe jeg heller ikke kommer til å gjøre denne påsken siden jeg ikke rekker en tur til biblioteket før jeg reiser på ferie.

Boken burde jo være obligatorisk lesing. Hvor mange bøker har ene og alene skapt en helt egen - hva skal man kalle det - sjanger? Påskekrimmen i Norge er et direkte resultat av denne boken. Fordi jeg er litt slem og synes det er gøy å skryte av sånt, forteller jeg alltid den historien til utenlandske kolleger og forleggere så sant jeg får anledning. Og reaksjonen er alltid en samme: Hvorfor har ikke vi det?
Jeg lurer på hva kommunisten Nordahl Grieg ville sagt til den kommersielle industrien som er et direkte resultat av boken ... Ikke at jeg bryr meg om det - jeg liker påskekrim!
Uansett hvor mye jeg søkte på nettet, fant jeg ikke et bilde av boken, det var synd. Det forsvever meg at jeg har sett en faksimile av førstesiden fra den gangen, men klarte altså ikke å spore den opp.
 
Uansett - riktig god påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar