“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

onsdag 10. mars 2010

En manglende anmeldelse

Jeg har nesten 20.000 ord, men nå begynner jeg å få så dårlig tid at jeg ikke klarer å sove ordentlig. Det er ikke spesielt bra, for å si det sånn. Første bolk går til forlaget i morgen, så det blir spennende. Jeg har en maksgrense på ca 1000-1500 ord pr dag, tydeligvis. Det er ganske bra, men nå burde det ha ligget på et par tusen ord for at jeg skal kunne holde tempoet oppe.

Meningen var å skrive en anmeldelse av Alf R. Jacobsens bok Iskyss - en bok jeg likte godt, men det får bli til en annen natt. Hodet mitt har takket for seg, og jeg kan høre hjernecellene snorke der inne. Som å ha tømmermenn uten fyllemoroa.

Av og til går fingrene av seg selv uten at jeg merker det, jeg hamrer i vei på mitt stakkars tastatur og ordene fyller side etter side - det kalles flow og er den hellige gral for forfattere. Du vet at det finnes fordi du har opplevd det før på en spesielt fin skrivedag, og hver gang du setter deg ved datamaskinen håper du at det skal skje igjen. Hellige enfold.
Flow er ikke noe du kan trene deg til, eller ville bare med viljekraften - det er de øyeblikkene hvor historien skriver seg selv, scene følger scene i perfekt rytme, karakterene gjør det de skal og jeg klarer å la være å drukne i adjektiv og klisjeer - det er en mektig følelse. Som regel må jeg da stå opp fra stolen og danse litt ...

Akk, ja. Morgendagens harde lys vil avsløre om det gikk så bra som jeg innbiller meg her jeg sitter med hjernen på skakke og verkende fingre - selvsagt under en dinglende lyspære på et mørkt loft ...
Og danser ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar