“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

torsdag 18. mars 2010

Aldri alene - bokanmeldelse


Boken handler om to søstre med et helt spesielt livsløp. Det handler også om en forfatters utvikling, om vennskap, om kjærlighet under vanskelige forhold, om hemmeligheter og hva man egentlig kan skjule for den som står en aller nærmest, og det handler om hva man kan leve med hvis man må.

Søstrene Rose og Ruby er tvillinger. Men de er også sammenvokst i hodet og kan ikke skilles uten at begge dør. Så valget er forsåvidt enkelt: de lever det livet de har fått.

Jeg var engstelig for at denne boken skulle bli tippe over i en «freakshow» type bok – overtydelig eller bare grotesk, en slags grafsing i menneskelig lidelse. For hvordan er det mulig at det kan være annet enn fælt å være så knyttet til et annet menneske at man aldri kan bli kvitt det?

Alle som har søstre (eller brødre) lurer jo på hvordan det ville vært? Og alle grøsser antageligvis like mye som meg ved tanken. Hvordan vil det være å krangle med søsteren din – og ikke kunne slenge igjen døren og stenge henne ute? Å alltid, døgnet rundt, måtte ta hensyn og tilpasse seg et annet menneske fordi du ikke har annet valg?

Gleden var derfor stor da jeg begynte å lese og ikke klarte å stanse før neste kveld (hadde litt spisepauser, jobbing og soving, innimellom).

Aldri alene handlet om alt dette, men var også så mye mer. En rørende og godt skrevet historie om hvordan kjærligheten faktisk overkommer alt – også ting man ikke kan gjøre noe med.

Rose er den som forteller historien, men søsterens korte brev til leseren avslører en annen side av det som skjer, et annet synspunkt på de samme hendelsene – fra historien om moren deres, om reisen til Slovakia, om hvordan de forholder seg til andre mennesker, og ikke minst hvordan andre mennesker forholder seg til dem. Den evige følelsen av å være annerledes og for alltid bli definert som en av «jentene».

I det hele tatt en god leseropplevelse og en bok jeg nok kommer til å lese om igjen med tid og stunder.

Siden jeg nå slenger ut en bokanmeldelse i ny og ne, så får jeg heller kaste meg over terningene, jeg også. En god femmer til Aldri alene.

Mer om boken på forlagets sider: Juritzen forlag

2 kommentarer:

  1. Det var en fin anmeldelse du har skrevet :) Jeg holder på å lese boka, men har hatt så mange andre ting i livet mitt nå at jeg ikke har klart å konsentrere meg om den. Men jeg er enig med deg i at dette er ei god bok :)

    SvarSlett
  2. Hei igjen :) Har du lyst til å bli du med å lage ei liste over verdens beste bøker? http://beatelill.blogspot.com/2010/03/kom-med-forslag-til-hvilke-bker-som.html

    SvarSlett