“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

mandag 22. mars 2010

I anledning poesidagen ...

Jeg leser knapt lyrikk. Det er ikke en leseform som fenger meg i det hele tatt. Jeg liker sangtekster, men da med musikken. Jeg har jo lest mye dikt, det slipper man ikke unna i en norsk utdannelse, og jeg har også studert litteratur den gangen dinosaurer dundret rundt med lesebriller i jungelen.

Men litt stas på poesidagen må jeg jo gjøre - og jeg er så glad i André Bjerke!

Farao på ferie

I lan­det Miramarmora
var Farao på ferie
hos farmora og mormora.
En morgen klatret mormora
til Farao i furua,
og så begyn­te moroa.
– Hva ler’u a’? sa farmora.
– Av mormora, den furia!
– Hvor ser’u a? sa farmora.
– I furua! sa Farao.
– Kom ned igjen! sa farmora
til mormora i furua.
– Imorra, ja! sa mormora
til farmora til Farao.
Du ser av vår historie
at det å dra på ferie i
lan­det Miramarmora
til farmora og mormora,
den furia i furua,
har Farao hatt moro av!


Fra André Bjerke:
Mo­ro-vers, Asche­houg 2000

Ellers så kan jeg jo alltids lire av meg en Limerick, men de egner seg ikke på trykk ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar