“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

mandag 22. februar 2010

Mitt "boklige" jeg ...

Dagens økt: 1260 ord. Gir 2810 ord og 13 sider. For å holde tempoet oppe, må jeg klare mellom 1200 og 1500 ord pr dag. Herre moses i halmen ...

Over til noe helt annet:
Jeg leser mange blogger, det er mye interessant ute i cyberspace. Denne fant jeg hos Bokdama og fikk lyst til å slenge meg på.

En liten presentasjon av meg selv:

Som leser er jeg: Grådig. Jeg leser bøker som om jeg lider av hungersnød. Hvis en bok fenger meg, sluker jeg den, snur den og begynner på nytt. Jeg kan komme tilbake til bøker om igjen og om igjen. Leser gjerne flere samtidig.

Som blogger er jeg: Helt fersk. Jeg blogger om skrivingen min og vil også etterhvert skrive om bøker jeg leser, forfattere jeg liker, andre ting som faller meg inn.

Siste leste bok:  The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society (som jeg likte), og The Road (som jeg ikke likte). 

Siste kjøpte bøker: The Time Travellers Wife.

Favoritt krimforfatter: Mo Hayder. Hun er en av de beste jeg har lest. Ellers har jeg stor sans for John le Carre.

Jeg leser alt av: Dean Koontz, Joanne Harris, Mo Hayder, Terry Pratchett, Stephen King, John le Carre, Cornelia Funke pluss en hel haug som jeg ikke husker i forbifarten.

Jeg leser helst ikke: Forfattere av typen Dag Solstad/Hanne Ørstavik. Snooze ... Jeg liker heller ikke bøker skrevet i førsteperson - selv om to av mine yndlingsbøker er akkurat det. (Jane Eyre og Rebecca).

I hylla for faglitteratur leter jeg etter: Historie, biografier, populærvitenskap, bøker om ting jeg researcher til bøkene mine.

I tillegg til norsk leser jeg gjerne: engelsk, svensk og dansk.

Øverst i min å-lese-stabel ligger akkurat nå: Frode Sæland: Herman Beckers krig, det samme gjør Shantaram.

Øverst på min bok-ønskeliste akkurat nå: Neil Gaiman. Jeg har bare lest to bøker av ham og gleder meg til resten.

På antikvariat leter jeg etter: mye av det samme som i faglitteraturhyllen, men jeg sier ikke nei hvis jeg finner gamle klassikere eller annet snacks.

2 kommentarer:

  1. Har akkurat blogget om Coraline og Neil Gaiman. Hva har du lest fra før?

    SvarSlett
  2. Jeg leste Good Omens fordi han har skrevet den sammen med Terry Pratchett (jeg er stor fan av Pratchett), og etterpå leste jeg American Gods som jeg likte svært godt. Det ga mersmak. Anansi boys er den neste jeg skal gi meg i kast med. Har ikke lest Coraline og visste ikke at det var en barnebok - se hva man lærer av blogger! - men filmen virker lovende.

    SvarSlett