“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

onsdag 27. juni 2012

Fra en serieforfatters dagbok ... CTRL-FY

Dagen i dag ble brukt til manusmøte i hagen på Frogner Hovedgård. Det er jo uhyre passende når Skjebnesøstre finner sted midt i gullalderen, da hovedgården ble brukt til store fester og mottagelser hos selveste Bernt Anker. Jeg burde selvsagt ha tatt bilder, men det glemte jeg ... men et oversiktbilde fant jeg nå. Den innerste plassen er nydelig i solskinnet og kaffen er god. Manuset er mitt ansvar. Det er jo jeg som skrive historien og lager karakterene, men i en serieroman trengs mer enn et hode for å holde tungen rett i munnen ... eller noe sånt.
Alle feil og mangler i manuset tilhører  meg, men uten min dyktige - og årvåkne redaktør og flinke språkvaskere ville det ha vært uhorvelig mange flere.
En av de tingene jeg får hjelp til er det som på engelsk kalles for "tics" - på godt norsk "uvaner". Det vil si at jeg skriver så fort og er så opptatt av å drive historien videre, at jeg glemmer å variere språket.
Min liste ser omtrent sånn ut - den utvikler seg til stadighet (les øker). Det er nemlig sånn at for hver uvane jeg blir kvitt, sprettet to nye frem. Sånne uvaner er viktige å bli kvitt, det må bare til. Leseren blir irritert hvis noe kommer om igjen i ett kjør. Jeg gjør i hvert fall det ...

CTRL-FY - listen pr juni 2012:

pilte (ca 6 ganger)
alt hun måtte ... (minst 10)
løftet hode (mer enn 8)
annet valg (he, he)
lente seg (puh)
kjøttfull (fem ganger)
blikk (på s.29 kom jeg ut av tellingen. Det aner meg at elleve og førti er dekkende).
Også skriver jeg konsekvent i mot!!

Det fine er at det finnes en CTRL-F knapp man kan bruke!

 Nå kommer selvfølgelig alle som leser Skjebnesøstre til å lete etter uvanene mine ... det tenkte jeg ikke på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar