“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

tirsdag 26. februar 2013

På Mammutsalg med skjelvende lommebok

Jeg liker ikke mammutsalget. Overhodet ikke. Jeg har ikke plass i bokhyllene, og jeg kjøper så mange bøker uansett at jeg snart ikke har råd til noe annet. (Det er forsåvidt ikke noe nytt). Men en ting har jeg oppdaget og det er at for en forfatter som skriver historiske romaner, kan Mammutsalget være ganske så fantastisk ...
Jeg kjøper ingen romaner, ingen kokebøker eller bøker om hvordan jeg skal pusse opp vinduskarmer. Men jeg snuser rundt etter bøker om spesielle temaer som fanger min interesse ...
Og i år fant jeg to bøker.

Et oppslagsverk om en krig jeg vet lite om, men som jeg er ganske fascinert av likevel. Det finnes en sånn bok om Andre verdenskrig også, men den skippet jeg.
Første verdenskrig er jo utgangspunktet for alt som skjedde på 1900-tallet. Her lå frøene til Nazi-Tyskland, Den kalde krigen, kommunismen, Forente Nasjoner, kvinnefrigjøring, til og med EU - og sikkert masse annet som ikke har greie på. Hvilket er årsaken til at jeg kjøpte boken ...
De som døde kalles ofte for The Lost Generation - og i Storbritannia kan du ikke besøke den minste landsby uten at det finnes et monument med navn på de falne.
Det siste året har jeg lest flere fantastiske bøker fra denne tiden, og det gjorde meg nysgjerrig.

Og så kan dere jo lure på hvorfor jeg er så nysgjerrig ...


Ørnulf Hodne har skrevet en masse bøker om norsk historie, som jeg akkurat såvidt har oppdaget. Jeg har gått til det skritt å bestille flere av hans bøker, men da på antikvariat. Det blir spennende!
Denne her handler som tittelen sier, om overtro i Norge. Alltid interessant for en serieromanforfatter. Jeg synes sånt er kjempespennende.

 
Og så ble det en liten roman likevel, en gave til et lesende mini-menneske - selv om jeg nok kommer til å sniklese den selv først ... Jeg elsket Disneyfilmen om Mary Poppins, men det tok litt tid før jeg oppdaget at den var basert på bøker! Oh, herliga London, bøkene er mye bedre enn filmen - selv om mangelen på musikk er veldig trist ...


Det var det. Ark har en bok til som jeg har snust på, men den er så stor og tungt at jeg så langt har unngått å ta den med meg. Enda en faktabok, om krigen i Norge - fortalt med bilder. Jeg må nok bare rusle ned og krype til kassen, regner jeg med ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar