“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

tirsdag 10. april 2012

9 april ...

Jeg har skrevet om dette før: Et knippe bøker om krigen
Inkludert en liten kuriositet, min første bokutgivelse: I svastikaens skygge. På Deichmanske sin side er det faktisk en link til e-bokutgaven! Den finnes her i Bokhylla.no: I svastikaen skygge e-bokutgave

Nuvel, det var en digresjon.
Årets krigslitteratur, som jeg mer eller mindre har lest, eller skal lese.

Denne fyren jobbet på kontor i Bergen det meste av krigen. Hver gang han gikk på jobb, må han ha passert fanger som ble ført til og fra tortur. Han nevner dem ikke med et ord.
Det i seg selv er fascinerende.

mer om boken






Jeg liker å lese om Vestlandet under krigen, det finnes ikke så mange bøker om akkurat "min" kyststripe, men av og til dukker det opp noe. Denne er på leselisten min. I 1944 var det økt aktivitet langs kysten ...

mer om boken






Ikke leste enda, men står i bokhyllen på vent. Er ikke helt sikker på hvor nøye jeg kommer til å lese den. Er litt redd for at den er veldig Gutta på skauen i sagastil ...

mer om boken





Og til slutt  ...
Arnfinn Haga har en imponerende merittliste når det gjelder krigsbøker, særlig fra Vestlandet. Han er tilnærmet enerådende. Det finnes tilløp til mange spennende historier i hans bøker, bare så synd at jeg blir så eitrende frustert hver gang jeg åpner en av bøkene hans ...
Årsaken er at han aldri holder seg til en historie, det er alltid en salig blanding av småhistorier av typen: en mann bodde i ...dal, så kom tyskerne og han ble skutt. Så var han ute av soga. Sagastil!
Noen av personene får to avsnitt, andre et helt kapittel, men grunnleggende er det nøyaktig den samme måten å fortelle på som går igjen.
LIkevel har jeg tre av hans bøker i hyllen min, og jeg har lest flere andre.
Hvorfor?  Ja, si det. Jeg får skylde på at jeg er vestlending ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar