“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

tirsdag 1. juni 2010

Bokterapi ...ah...


Jeg skal en kort tur til London om en stund og leker meg med shoppinglisten min. Siden klesshopping for meg tar ca en halvtimes tid, så får jeg masse tid til overs til å shoppe det jeg liker best:  Bøker.
Gleden over et nytt klesplagg går over etter veldig kort stund, (klær er bare noe jeg har på meg så jeg ikke skal fryse), men bøker har jeg glede av i årevis, spesielt hvis jeg er heldig nok til å finne ting jeg gjerne leser om og om igjen. Jeg er litt ekstrem sånn.
Nettbokhandlere er greit nok, men det er ingenting mot den sitrende fryden jeg føler på vei inn døren til en Waterstone filial eller - å herrejemini - Foyles!
Ingen klesbutikk, spa eller utsalg på Harrods kommer i nærheten. For meg er det rene terapien å gå hyllelangs, plukke ut bøker, bla i dem, snuse på dem (ok, litt sprøtt, jeg vet det), velge og vrake, og komme ut med et berg av bøker etter noen timer. Gjerne etter å ha lest en bok mens jeg var der inne, det hender det også ...
Så hva skal jeg se etter denne gangen? I hvert fall de to siste i Bernard Cornwells serie om Uthred -de har jeg gledet meg til lenge. Cassandra Clarks kriminalromaner fra 1300-tallet har jeg hørt mye bra om, så de må jeg titte på. Mo Hayders siste, så klart. Australske Tamara McKinley har jeg ikke lest noe av, så det må jeg se etter. Dessuten om Nora Roberts og Susan Brown har kommet med noe nytt. Og så må jeg absolutt ikke glemme å sjekke Terry Pratchetts bøker - jeg har et lønnlig håp om å finne en bok jeg ikke har lest ennå - Dean Koontz kommer med en fjerde bok om Frankenstein som jeg er et bittelite håp om skal være tidlig ute, Stephen King har helt sikkert noe på lager, og ... og ... og...
Ja, resten får jeg se når jeg er der, tror jeg.
Jeg er også ute etter en gammel bok av Sarah Harrison, en blockbuster fra sytti-tallet, som jeg ser etter i antikvariater. Jeg finner den nok en dag!
Dessuten må jeg inn i faktaavdelingen! Denne gangen på jakt etter bøker om Napoleon og den industrielle revolusjonen - ikke i samme bok ...Britene har antageligvis tusenvis av titler bare på disse to områdene, skulle jeg tro. En liten titt i seksjonen for bøker om skriving, blir det også. Jeg finner alltid noe som inspirerer.
Og ikke et Knausgårdbind i sikte noe sted - akkurat det skal bli deilig!

4 kommentarer:

  1. Bøker er det beste med London (og det sier ikke så lite, for det er mye bra i den byen)! Jeg bodde der en gang og da jeg flyttet tilbake til Norge besto flyttelasset 90% av bøker. Og nesten alle var av forfattere jeg i utgangspunktet aldri hadde hørt om. Det liker jeg best: Å bare gå og se og bla og finne nye skatter. God tur, heldige du!

    SvarSlett
  2. Javisst er det deilig og sitte i bokhandelen, gå blant bøkene og kjenne tyngden av de fristende bøkene i hendene. Fryd og gammen!!

    SvarSlett
  3. Bokhandlerne er helt fantastiske i Storbritannia. Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha vært i London mer enn en gang, men jeg tilbringer en del tid i Skottland, nær Edinburgh. Jeg kjøper alltid mer bøker enn jeg klarer å dra med meg hjem. Kjøper så godt som aldri klær. Jeg kjøpte et skjørt og to par sko i fjor, tror jeg. Eller var det året før? Til sammenligning har jeg kjøpt uforskammet mange bøker. :)

    SvarSlett
  4. Godt å vite at jeg ikke er den eneste som går seg bort i bokhandlere - akkurat det er noe som nettbokhandlere ikke kan erstatte, trro jeg. Jeg endte opp med en fem-seks bøker, men det var kun fordi jeg hadde med meg manus og måtte jobbe. Jeg rakk rett og slett ikke mer!

    SvarSlett