“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

torsdag 17. juni 2010

Kaffe, skriving og hjertesukk ...

Enten er jeg rammet av konsekvenser av transportstreiken, eller så er Ica, Rimi og Bonus i mitt nabolag så slemme og fæle at de ikke lenger fører min kaffe. Jeg har vokst opp med kokekaffe fra Friele, men - og dette sier jeg med tungt hjerte - instant kaffen deres er fæl. Jeg har prøvd alle andre varianter, men jeg liker best Nescafe Espresso!
Så nå har jeg min helt egen lille krise gående her.
Hvordan kan jeg skrive uten min kaffe?
Jeg drikker verken kokekaffe eller traktekaffe, og det blir for dyrt - for ikke å snakke om tidskrevende - å løpe ned til kaffebrenneriet hver gang jeg får lyst på kaffe. Te er greit nok, men det gir meg ikke det samme kicket.
Jeg liker kaffe, og jeg liker instant kaffe - ikke noe søl, ikke noe brygging, ikke noe som tar mer tid enn å helle varmt vann i et krus, to teskjeer brunt knas og vips - kaffe!
Livet var enklere for noen uker siden da kaffen min smilte oppmuntrende mot meg fra butikkhyllen, og jeg visste at jeg kunne våkne i trygg forvisshet om at den sto ved siden av vannkokeren, klar til å muntre meg opp og hjelpe meg videre.
Jeg skal skrive bok ferdig til 21. juli. Jeg trenger min kaffe!
Kanskje jeg skal ringe Nescafe?
Og mens jeg er i gang så kan jeg kanskje stille spørsmålet om hvorfor det bare finne en type dekaff å få tak i - jeg har faktisk gått til det skritt å ta med meg dekaff fra London bare av den grunn! Men det falt meg jo ikke inn at jeg ikke skulle få tak i yndlingskaffen min når jeg kom hjem!
Sukk ...

7 kommentarer:

  1. Hei

    Du kan nok ikke skylde på transportarbeiderstreiken. Svaret er nemlig at Nescafe har trukket tilbake Espresso glassene fordi det er funnet glassbiter i kaffen i flere land i Europa. Og derfor er de nødt til å endre emballasjen, slik at man skal kunne se om glasset er skadet under transport.
    Jeg leste om det i noen nettaviser for to uker sider. Det er nemlig min favorittkaffe også, og min lokalbutikk har ikke fått med seg at disse glassene skal fjernes fra hylla :-)

    SvarSlett
  2. Huffda , glassbiter i kaffen, det var ikke bra. jeg må også ha kaffe når jeg skriver, te gir ikke det samme kicket , er enig i det.

    SvarSlett
  3. Huff da. Jeg har akkurat tømt mitt glass av akkurat denne kaffen. Men det kommer vel tilbake?

    SvarSlett
  4. Trodde det var bare meg som drakk denne jeg. Faktisk den eneste kaffen jeg drikker på hjemmebane - og det har vært helt krise i heimen da det normalt går et glass i uka.
    - Superduperglad for å se at det ikke bare er meg - større sjanse for at den kommer tilbake fort.

    Alle andre pulver/instant kaffetyper sucks!!
    (Jeg trodde også det var streiken, helt til jeg ble tvunget til googling da den ikke kom tilbake - gud vet hvor mange glassbiter jeg har fått i meg over de siste årene)
    - husker dere da den kun kom i småposer?

    SvarSlett
  5. Godt å se at jeg ikke lider alene! Jeg har sendt en mail til Nescafe - svar legges ut her så snart jeg hører noe! Jeg har - som et kompromiss og ikke uten store kvaler - funnet ut at den grønne kaffen ikke er så ille. (Økologisk Nescafe ...), men det er ikke det samme, nei.

    SvarSlett
  6. Den anonyme var fra meg selv, det burde ha stått Natalie der et sted. Jeg skylder på kaffemangelen ...

    SvarSlett