“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

onsdag 14. april 2010

Go with the flow ...

I dag har jeg vært i forlaget og levert korrektur til bok åtte. Et stort kryss på veggen (Metaforisk ment siden jeg liker veggene mine hvite). Med det har jeg skrevet to bøker på tre og en halv måned (korreksjon må til - jeg glemte februar ...). Det er personlig verdensrekord. Er det noe rart jeg har vondt i fingrene?
Det innebærer at jeg har seks uker på bok ni. Det er jo rene ferien! Tusen ord om dagen er bra for ... for manuskrivingen. Joho!
Resten av dagen har jeg brukt til å skrive på noe helt annet. En helt annen sjanger, en helt annen tidsperiode, et helt annet tema - det er rene ferien, det også. Riktignok skriver jeg til fingrene knirker og øynene ser firdobbelt (veldig morsomt - da ser det ut som om jeg har skrevet masse!), men det kjennes godt. Det kjennes ut som om jeg er inne i en stim av kreatvitet og bør "keep the flow" så lenge det varer. Så får jeg heller sove til neste år.
Forfattere klager ofte på tørke og skrivesperrer - jeg har det motsatte for tiden. Dagen har ikke nok timer og jeg er i dårlig fysisk form, så dårlig at jeg må ta meg kraftig sammen. Mosjon, sunnere kosthold, frisk luft - det er oppskriften på å kunne ri bølgen så lenge den varer. Så jeg har børstet støv av sykkelen min og - til tross for skepsisen - gått på jakt i grønnsakshyllene i butikken. Dessuten har jeg skaffet meg D-vitaminer og jerntilskudd. Det får holde en stund. Kan da ikke bli helt fanatisk heller!
 Good hunting!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar