“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

torsdag 2. september 2010

Skrivevegring

Jeg har et snev av skrivevegring i dag. Ikke direkte skrivesperre, mer en følelse av at den blanke skjermen hånler av meg. Det er ... irriterende, men samtidig er det litt som å restarte datamaskinen. Hjernen trenger hvile fra den samme historien. En dag eller to med grubling over videre storyline. Det er når det begynner å gå både fire og fem dager at stressnivået mitt øker.

Ting jeg gjør når jeg unngår tastaturet:
- Vasker badet.
- Googleglaner på nettet. Teknisk sett er ikke det å unngå tastaturet, men jeg unngår manuset.
Glaner på skjermen. Det er utrolig hvor mye tid som kan gå til med akkurat det.
- Begynner å gå gjennom manus fra side en på leting etter villfarne kommaer og annet skrivegrums. Hjelper ikke i det hele tatt.
- Leser Terry Pratchett med fryktelig dårlig samvittighet. Øker bare lesegleden.
- Begynner å rydde kontoret igjen for tredje gang på to dager. Med støvsuger i hyllene.
- Mister telefonen slik at jeg må rydde hele kontoret for fjerde gang for å finne den. Jeg sverger, jeg har gremlins her inne.
- Skriver blogg ...
- Ser gamle episoder av Buffy the Vampire Slayer. Det er da jeg skjønner hvor desperat jeg egentlig er.

Problemet bunner i at jeg ikke helt vet hvor jeg skal med historien. Det vil si, jeg vet hvor jeg skal, men hvis jeg skriver de scenene blir boken på omtrent 20 sider. Det må være noe mer!
Noe av det som gjør det vanskelig er selvsagt at dette er siste boken i serien og jeg vil at den skal være bra!

Jeez. I det minste fant jeg igjen mobilen - under sofaen i stuen. Gremlins! Dessuten oppdaget jeg at det er to dager lenger til deadline enn jeg trodde! Så jeg kan vel si at jeg "fant" to ekstra dager i ryddesjauen.
Kanskje det vil hjelpe. I morgen. For akkurat nå har jeg mest lyst til å slange meg i sofaen og se Mash.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar