“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

søndag 5. august 2012

Smakebit på søndag - Grevens tid

Denne kjøpte jeg som en researchbok: Karsten Alnæs' Grevens tid som handler om Herman Wedel Jarlsberg. Den er over 600 sider lang, men den er veldig interessant. Og selv om den er for sen for meg - "min" tidsperiode er 1793 og boken følger Hermann frem til 1814 - så kommer jeg nok til å lese hele bare fordi jeg koser meg.

Omtale fra forlaget:
"Grevens tid" skildrer første del av livet til Herman Wedel Jarlsberg, en av de toneangivende eidsvollsmennene i 1814. Den unge greven var frihetssøkende og opprørsk i en urolig tid. Flere ganger trosset han engelske krigsskip og storm i Skagerrak for å skaffe korn til sultende nordmenn, og han mønstret et frivillig jegerkorps for å slåss mot svenskene. Romanen følger grevens usedvanlige og spenningsfylte liv og skildrer samtidig en dramatisk tid i Norge med nødsår, blokader, krig og det politisk spill før 1814. Boken by  gger på brev, skriv, dagbøker, protokoller og beretninger og er farget av Alnæs' innlevelse og fantasi.




Smakebiten er fra s. 145. Hermann og broren har rømt fra faren som ikke er helt god:

Dette betyr at far har varslet politiet. Vi er ettersøkt, Ferdinand. Snart finnes beskrivelsen av oss, samt etterlysningen, på alle politistasjoner i London. Forstår du?


Flere smakebiter hos Mari på Flukten fra virkeligheten


13 kommentarer:

  1. dette er tydeligvis en bok verdt å lese :D
    takk for tips og fin smakebit

    SvarSlett
  2. Jeg har lest deler av dem, vart ikke helt ferdig med den før jeg måtte levere den på biblioteket igjen. Kanskje jeg skal låne den en gang til:) Spennende og interessang bok var det så absolutt:)

    SvarSlett
  3. Denne boken skal jeg notere meg,tusen takk for smakebiten:-)

    SvarSlett
  4. Det låter spännande. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  5. Spennende! Takk for smakebiten. Den må jeg definitivt sette på leselisten min :)

    SvarSlett
  6. Virker som en interessant og spennende bok, Karsten Alnæs skriver jo veldig bra! Takk for smakebit :)

    SvarSlett
  7. Interessant. Har hørt mye om Alnæs' evner til å skrive historie på en spennende og medrivende måte, så jeg tror Grevens tid må på leselista den og. Takk for tipset. :)

    SvarSlett
  8. Takk for smakebiten!:) Ble veldig nysgjerrig på boken, har sett den en del ganger men ikke plukket den med meg. Skal gjøres noe med:) Kanskje jeg til og med lærer meg noe nytt underveis:) Ønsker deg en flott søndag:)

    SvarSlett
  9. Denne står på TBR-listen min, men der har den stått en stund. nå fikk jeg lyst til å flytte den litt lenger frem i køen :-)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  10. Takk for smakebiten, denne høres spennende ut. Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  11. Virker som en historisk og interessant bok. Må undersøkes mer... Takk for smakebiten!
    Fortsatt god søndag! :)

    SvarSlett
  12. Jeg kunne godt tilegnet meg mer kunnskap om Herman Wedel Jarlsberg, men først må jeg lese ut boken jeg har her om Europas historie av samme forfatter :)

    SvarSlett
  13. Dette hørtes spennende ut :) Takk for en fin smakebit!

    SvarSlett