“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

søndag 21. oktober 2012

Smakebit på søndag: Slavene på Akerhus



Jeg korrekturjobber for tiden, og er fordypet i researchdetaljer. Det tar tid og det kan være frustrerende, men resultatet blir - forhåpentligvis - et bedre manus.
Men derfor har jeg ikke mye tid til lystlesing. jeg har en novelle igjen av Liv Karins bok, og i hvert fall 2/3 deler igjen av Tommyknockers som ikke er fullt så engasjerende som jeg husker. Det spørs hvor langt jeg gidder å lese. Drolshagen er satt i hyllen en ukes tid.

Så hva kan jeg tilby av smakebit denne søndagen?
En av researchbøkene jeg har liggende ved siden av datamaskinen i disse dager er Yngvar Ustvedts bok om slavene på Akershus. Man tenker sjeldent på det når man ser festningen som ruver nede i Oslo havn, men det var i sin tid et beryktet fengsel. Omtrent som Alcatraz i USA. Her satt de verste fangene, her ble fangene utsatte for både det ene og det andre. Og for meg som skriver om kommandanten på Akershus i 1793, er det veldig nyttig, selvsagt. Ustvedts bok dekker hele perioden festningen var i bruk, jeg leser derfor ikke alt, men jeg leser alltid mer enn hva jeg trenger fordi jeg synes det er så interessant ...
Og bare for å ha sagt det, jeg hadde to år på rad sommerjobb som guide på festningen i mine studiedager, så jeg er ikke helt ukjent med historien.

Smakebiten er fra s. 89

Forskjellige forslag til bedring av forholdene fremkom. "Gi alle fangene gratis skråtobakk!" skrev den dødssyke Wergeland fra Grotten. "De er helt avhengige av tobakk og lider mer enn man kunne tro om de ikke får".
      Men dikterens råd ble ikke fulgt. Derfor gjentar han det i en avisartikkel 29. november (1844 m.a.). "Uroen i Slaveriet har ikke gitt seg, og det er fordi fangene mangler skrå," skriver han. "De blir syke og lider når de har tygget opp alle lommer og fortært alt lommerusk som inneholder tobakk! Gi dem snus!"




Flere smakebiter hos Mari som alltid: Flukten fra virkeligheten

7 kommentarer:

  1. Tommyknockers är nog inte min favorit-King, nej.

    Tack för smakbiten! Det är alltid intressant att läsa sanna historiska berättelser.

    SvarSlett
  2. Fin smakebit fra en sikkert interessant bok. Og ekstra bra for deg når du kjenner bakgrunnen fra før. Ha en fin søndag med korrekturlesing og forfatterskap!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for fin smakebit og boktips!Dette er en bok som jeg kunne tenkt meg å lese. Ha en fin dag

    SvarSlett
  4. Hehe, ja. Jeg sluttet å røyke den 20 August og jeg forstår fangene veldig godt. Noe må man erstatte avhengigheten med. Selv valgte jeg tre! Brus, kaffe og sjokolade. Stakkars fanger.

    SvarSlett
  5. En fin makebit! Jeg har også sluttet å røyke, så jeg forstår tobakksavhengigheten. Men jeg kan tenke meg flere ting fangene på Akershus hadde bruk for!
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Hei! Jeg var på Akershus festning under Bokfestivalen i september.. Takk for fin smakebit.

    SvarSlett
  7. Jeg vil tro det kanskje var mange andre ting som kunne gjøres for å forbedre forholdene i fengslet ;) Selv om skrå ikke er bra for helsa må jeg si at jeg blir litt nostalgisk av å lese om det. Jeg gode barndomsminner knyttet til skråtobakk. Den gode lukten fra skråen som lå i sølvdåsen til en av verdens snilleste bestefedre.

    SvarSlett