“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

lørdag 3. mars 2012

Hva jeg har lest den siste tiden ...

Det høres ut som en skolestil, ikke sant?
Jeg har fått ny og skinnende Kindle, og er strålende fornøyd med erfaringen. Med Kindelen har jeg alltid med meg nok lesestoff til enhver andledning - eneste problemet er at det er uhyggelig lett å kjøpe seg ihjel på bøker på denne måten.
Så langt har jeg lest disse bøkene:

Bernard Cornwell har skrevet over tjue bøker om Sharpe, og siden jeg nå har pløyd gjennom alle DVD-filmene, var det morsomt å lese en av bøkene. Jeg kommer nok til å lese flere, regner jeg med.

Sharpe er sersjant og rifleman i Napoleonskrigene, og blir forfremmet til offiser av Wellington. Det å kommer fra "the ranks" som det het og bli offiser var ikke noe som ble sett på med blide øyne verken av offiserer eller soldater, og Sharpe er full av skarpe kanter og absolutt ingen gentleman.

Det britiske militære er noe forvirrende, men det gjør egentlig ingenting. Skjønt jeg må si at det legges utrolig mye vekt på krigsscenene, mens romantikken havner langt bak i rekkene. Akkurat det kunne godt ha vært litt mer balansert ...

The Concannon sisters av Nora Roberts består av tre bøker:
Born in Fire
Born in Ice
Born in Shame

Disse leste jeg første gang da de kom ut på norsk for femten år siden, og har lest dem om igjen noen ganger senere. Jeg har lest mye Nora Roberts, stort sett alt hun skriver, men disse skiller seg ut.




Dessuten har jeg også lagt inn Jane Eyre og Middlemarch. Jane Eyre fordi da har jeg den med meg hele tiden. Middlemarch fordi jeg for tretti år siden hadde lest halve boken og glemte den igjen på Isle of Skye da jeg var på Interrail. Kanskje jeg endelig nå kan får lest den ferdig ...

2 kommentarer:

  1. Nora Roberts-bøkene du nevner har eg og nettopp lest, men det er for fjerde gong:-)

    SvarSlett
  2. De er jo så gode! Jeg kjøpte mine bøker på begynnelsen av 90-tallet og har ingen oversikt over hvor mange ganger jeg har lest dem, men de er fryktelig slitne. Men dette er første gang jeg leser dem på engelsk!

    SvarSlett