“Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.”

Groucho Marx

lørdag 21. november 2009

Ville veier ...

Hvordan gikk det med de 30 manglende sidene? Godt spørsmål. Det er litt som å kjøre på en vei, glad og fornøyd, og så plutselig oppdage litt for sent at den bare slutter i tomme luften. (Omtrent som i en tegnefilm, med andre ord).
Jeg har noen scener og vet hvor jeg skal – men har møtt veggen: den veggen som er laget av hverdagsting-som-går-i-dass og medfører turer til IKEA, innkalling av rørlegger – veien til forfatternes helvete er brolagt med praktiske småting som må gjøres. Vi må ha mat, rene klær, sørge for at hybelkaninene ikke overtar verden (hvorfor har ingen skrevet en grøsser om hybelkaniner?), litt sosial omgang med venner og familie, slik at man ikke glemmer hvordan en vanlig samtale foregår. Sukk.
Dessuten har jeg rotet meg bort på researchens ville veier. Det hender av og til. Når jeg bør researche bryllupstradisjoner eller fiskebåter anno 1685, leser jeg om de engelske jacobitterne, selv om det altså ikke er aktuelt i den boken jeg må gjøre ferdig først.
Så snart jeg har gjort unna de nødvendige sistesidene, skal jeg gi meg i kast med neste bok. Målet er et førsteutkast før jul ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar